Analiza functionala a starilor eului

Cand folosim starea eului Parinte, suntem fie in Parinte Normativ/Critic (pozitiv sau negativ), fie in Parinte Grijuliu (pozitiv sau negativ).

Cand stabilim reguli si limite, folosim Parintele Normativ. Bunica ii spune nepotului „Sa traversezi strada numai pe la trecerea de pietoni!” Mesajul bunicii vine din Parintele Normativ pozitiv (intentia este de a proteja). 2 soti se pregatesc pentru a se intalni in oras cu un grup de prieteni. Sotul ii spune sotiei pe un ton ridicat si cu o expresie a fetei incruntata: „Iarasi intarziem din cauza ta. Niciodata nu stii cu ce vrei sa te imbraci!” Sotul a folosit starea de Parinte Normativ negativ (desconsiderarea celeilalte persoane, critica).

Parintele Grijuliu este starea in care suntem atenti la ceilalti si avem grija de ei. Seful ii spune unui coleg: „Esti foarte obosit si ma ingrijoreaza starea ta. Cu ce te pot ajuta?” Observam aici dorinta sincera de a-l ajuta pe celalat, folosind starea eului de Parinte Grijuliu pozitiv. Sa spunem ca lui Ionut, angajat de o saptamana, i se cere sa redacteze un anumit tip de raport pe care nu l-a mai facut pana atunci. Isi intreaba colegul de birou daca il poate ajuta. Colegul ii raspunde din Parinte Grijuliu negativ: „Lasa ca ti-l fac eu, am mai multa experienta”. In loc sa-i arate cum se face, colegul decide sa faca el insusi raportul. Cum poate invata daca nu i se permite sa inceapa?

Cand folosim starea eului Copil, suntem fie in Copil Liber/Natural (pozitiv sau negativ), fie in Copil Adaptat (pozitiv sau negativ).

Copilul Liber nu tine cont de regulile si limite Parintelui. Sunt in starea de Copil Liber pozitiv atunci cand exprim intr-un mod sanatos ceea ce simt, precum in urmatorul exemplu: de o luna de zile, Ioana urmeaza un curs de pictura murala. Este foarte incantata de noua pasiune. Cand se intalneste cu prietena sa din copilarie povesteste cu foarte mult entuziasm si bucurie despre cursul pe care il urmeaza. Ioana este in starea de Copil Liber pozitiv. La ora de matematica, Edi face galagie si glume pe seama profesoarei. Astfel, isi deranjeaza colegii care vor sa fie atenti si profesoara care nu-si poate tine lectia. Edi este in starea de Copil Liber negativ pentru ca permite acelei parti din mine care are chef de joaca/sa atraga atentia, etc fara sa tin cont de consecinte.

Copilul Adaptat este cel care tine cont de regulile si limitele Parintelui. Cand intru dimineata in birou spun ” Buna dimineata”, adica reiau acel comportament pe care l-am invatat in copilarie si care imi aducea beneficii pozitive, ceea ce inseamna ca folosesc starea de Copil Adaptat pozitiv. Cand iese cu grupul de prieteni in oras, Bogdan vorbeste foarte putin si atunci cand este intrebat. Comportamentul lui este de Copil Adaptat negativ pentru ca repeta ceea ce credea ca este bine sa faca (in fata parintilor)- sa taca, sa nu fie auzit. Poate ca atunci, acest comportament i-a adus beneficii, acum insa, acestea nu mai corespund cu ce isi doreste in viata de adult.

Starea de Adult nu se subimparte. Comportamentul din Adult este raspunsul la aici-si-acum, altfel spus este reactia la situatia prezenta folosind resursele mature ale individului

Roxana

Acest articol a fost publicat în Sinteze teoretice. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu